A kaptárkövek kultúrtörténeti jelentősége
Mivel a fülkék használata valamely nép
szokásaira, tevékenységére utal, feltehetőleg a honfoglalás vagy pár száz évvel
korábbi hitvilágot tükröz, ezért mindenképpen hasznos lenne a fülkék
rendeltetésének további kutatása - tekintve, hogy az eddigi vélemények nem
kerültek közös nevezőre. A nemzetközi analógiák irodalmának ismeretére
vonatkozó hazai irodalom gyarapítása és a kúpok itthoni példákkal való
összevetése újabb hasznos információkkal szolgálhatna. Ahogy közeledünk a
jelenkorhoz, az ember mindig saját korának kultúrájából próbált meríteni a
fülkék rendeltetését illetően (méhészkedés, stb.). Viszont a Kr.u. 500-600
táján itt élő népek eredeti célja az üregekkel mindezektől jelentősen
különbözhetett. Az akkor még a hétköznapi élet minden pillanatát átitató
hiedelemvilág részletes megismerése feltárhatja a fülkék eredeti faragási
célját. Több ország területén is föllelhetők
ilyen és hasonló formájú sziklák, így Törökországban Ürgüp vidékén, a
Sziklás-hegységben, Örményországban Zangezur környékén és Katlanovi tó
környékén.
A fülkék rendeltetése
Saád Andor szerint az urnatemetkezés
(Bartalos Gyula 1891) valamint a pogány népek bálványtartó vagy áldozat
bemutató szerep (Klein Gáspár 1939, Leszih Andor 1939 előtt) kizárható. Külföldi
analógiára támaszkodva sokkal elfogadhatóbbnak tartja a sziklaméhészet
lehetőségét. Macedóniában tehéntrágyával bemázolt, löszbe mélyített üregekbe
méhlakásokat véstek. Hasonlóan a magyar fülkékhez, ezek nyílását is elfedték. Az
üregből való kijutást szolgáló kis nyílások szintén megvannak a macedóniai
fülkéken. Egy szomolyai méhész észrevétele alapján a méhek megtelepedése
figyelhető meg a fülkékben, melyet ők azután befognak és visszatelepítenek a
községbe (Saád A. 1963).
Baráz Csaba a méhészet
folytatására számos ellenérvet hoz, többek között a fülkék méretével és belső
íves kiképzésükkel kapcsolatosan. Őrösi Pál Zoltán (az Agrártudományi Egyetem
Kisállattenyésztési Osztályának vezetője) véleménye szerint a fülke mélységének
minimum 17 cm-nek kell lenni ahhoz, hogy egy méhcsalád közepesen fejlődjön
benne. Ezzel szemben Baráz Csaba több olyan példát említ, amelyek esetében ezek
a feltételek nem állnak fenn. Azon kívül felhívja figyelmet arra, hogy a fülkék
belső felületeinek a függőlegestől való jelentős eltérései a lépépítés
ellenében hatnak. A néhány esetben mégis fellelhető méhészetre utaló nyílásokat
áldozati és kultikus szertartásokhoz köti. Véleménye szerint a kúpok csúcsain
található madáritató szerű mélyedések - melyek néhol lefolyókkal folytatódnak –
az ún. bélnézők, különböző állatok felboncolása után történő jóslási céljaira
szolgáltak. A megölt állat legjobb részét az istenségnek áldozták föl, melyet a
fülkékbe helyeztek. Több kaptárkő (demjéni Bányaél, Hegyeskő-tető, stb.)
tetején található üstöket, valamint a Mangó-tető alatti csatornákat szintén
ennek bizonyítékaként kezeli (Baráz Cs. 2000).
Néhány jellegzetes kúpkő a Bükkből:
Néhány jellegzetes kúpkő a Bükkből:
Mangó-oldal a szekérút felől |
Nagykúp Cserépváralja környékéről |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése